Avui a l'Assemblea General de les Nacions Unides s'aprovarà una nova visió per a la prevenció i el control de les malalties no transmissibles (ECN) i la promoció de la salut mental i el benestar de cara al 2030. L'article que adjunto reflexiona sobre com es finançarà tot plegat.
Aquest article resumit amb IA, titulat "Financing policies to sustain improved prevention, control, and management of non-communicable diseases and mental health conditions", mostra la recerca i els missatges clau d'un diàleg de finançament convocat per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i el Banc Mundial el juny de 2024.
L'objectiu principal és destil·lar set accions clau que els responsables polítics i altres actors poden emprendre per augmentar i millorar el finançament per a les malalties no transmissibles (MNT) i la salut mental.
Context i Repte de Finançament
El segle XXI ha vist un augment global en la demanda de serveis per a MNT i condicions de salut mental. La mortalitat i la discapacitat d'aquestes condicions estan augmentant constantment a causa del creixement i l'envelliment de la població. Tot i els compromisos polítics internacionals, el finançament nacional ha estat insuficient.
- Dèficit de Finançament: Els serveis essencials per a aquestes malalties cròniques només reben una fracció del finançament necessari per a la implementació completa: del 5% al 10% en països de baixos ingressos i del 10% al 30% en països d'ingressos mitjans-baixos. Aquest dèficit sembla ser més gran que per a altres serveis essencials.
- Impacte Econòmic: El cost de les malalties cròniques és particularment alt als països d'ingressos baixos i mitjans, cosa que agreuja la pobresa i alenteix el creixement econòmic. Un estudi del 2024 va valorar la mortalitat evitable per MNT entre el 9,5% i el 16,0% de l'ingrés global.
- Després de la COVID-19: La pandèmia va empitjorar la situació, i des d'aleshores, la salut s'ha desprioritzat dins dels pressupostos governamentals a causa del deteriorament macroeconòmic i l'augment dels costos del servei del deute.
Patrons i Tendències de Despesa
La despesa global en salut va créixer ràpidament entre 2000 i 2009, però es va alentir significativament entre 2010 i 2019. Després d'un augment temporal impulsat per la pandèmia, la despesa ha tornat generalment a les tendències a llarg termini anteriors a la COVID-19.
- Dades Específiques: Es coneix poc sobre la despesa específica en MNT i salut mental en molts països, ja que només 59 països han reportat dades a l'OMS des del 2013.
- Percentatges d'Àfrica: En una anàlisi de 11 països africans (2013–21), la despesa en MNT va ser de mitjana el 18% de la despesa total en salut, i la despesa en salut mental va ser només l'1,0%.
- Pagaments de Butxaca (OOP): La quota mitjana de pagaments directes (Out-of-Pocket) sobre la despesa total en MNT i salut mental va ser del 74%, cosa que reflecteix la baixa despesa pública i l'alta demanda.
Les Set Accions Clau per al Finançament
L'article distingeix entre quatre accions específiques (que influeixen directament en la despesa en MNT/Salut Mental) i tres accions transversals (que reforcen el sistema de finançament sanitari en general).
Es preveu que més del 90% dels recursos financers es destinaran a serveis clínics que tracten les condicions existents.
A. Accions Específiques per Abordar les Necessitats de Finançament
Acció 1: Fomentar coalicions nacionals per augmentar el perfil de les MNT i la salut mental
- Mecanisme: Augmenta la consciència entre els responsables polítics i la demanda cívica d'assignar recursos.
- Implementació: Aquestes coalicions han de ser multisectorials, multinivell (nacional, estatal, local) i superar les diferències polítiques per garantir un suport sostingut.
Acció 2: Pressionar per augmentar els impostos sanitaris i eliminar els subsidis perjudicials
- Impostos Sanitaris: Els impostos especials sobre el tabac, l'alcohol i les begudes ensucrades són intervencions de "guanyar-guanyar", ja que redueixen el consum i proporcionen ingressos addicionals al govern.
- Implementació: S'ha d'instar els ministeris de finances a augmentar els nivells d'impostos i a adoptar reformes per millorar la implementació, ja que sovint els impostos actuals són complexos o estan per sota dels nivells recomanats per l'OMS. És important recalcar que l'import addicional mobilitzat pels impostos sanitaris és molt petit en comparació amb el finançament necessari per als serveis essencials de MNT i salut mental.
- Eliminació de Subsidis: S'ha d'eliminar els subsidis a béns que perjudiquen la salut, com el carbó i altres combustibles fòssils (que costen un 7% del PIB global i empitjoren les MNT).
Acció 3: Implementar polítiques per reduir els costos dels medicaments essencials
- Importància: Abordar els costos dels medicaments és probablement el mecanisme més important per augmentar l'accés a l'atenció i protegir contra els riscos financers (els pagaments de butxaca per medicaments són un factor principal de risc financer).
- Oportunitats:
- Reduir costos de compra: Els governs han d'assumir una postura més ferma en la negociació de preus (amb el suport de la difusió de preus de referència). La compra agrupada (pooled procurement), com la de l'Organització Panamericana de la Salut, ha mostrat reduccions massives en els preus.
- Eliminar o limitar els copagaments: Prioritzar l'eliminació dels copagaments per a persones de baixos ingressos o amb múltiples condicions cròniques.
- Regular Farmàcies: Explorar opcions per garantir que els medicaments essencials per a MNT i salut mental estiguin coberts pels fons agrupats (com l'assegurança nacional de salut).
Acció 4: Utilitzar fons de programes per a MNT i salut mental per implementar activitats fonamentals
- Finalitat: Les unitats programàtiques dels ministeris de salut poden utilitzar els seus pressupostos per a activitats que indirectament millorin el finançament, com ara campanyes mediàtiques per augmentar l'ús de serveis (prevenció i cribratge), desenvolupament de guies de qualitat, i formació de treballadors d'atenció primària en enfocaments integrats (com el Package of Essential Non-communicable Disease Interventions de l'OMS).
B. Accions Transversals per Donar Suport al Finançament
Acció 5: Advocar per una millora de la despesa en salut
- Precondició: Un augment de l'assignació pressupostària al sector sanitari en general és una precondició per obtenir més recursos per a MNT i salut mental.
- Enfocament: L'advocacia ha de dirigir-se als ministeris de finances i als òrgans legislatius. Cal assegurar que qualsevol augment pressupostari s'utilitzi amb intel·ligència, centrant-se en la implementació d'intervencions d'alta rendibilitat incloses en els paquets de beneficis essencials de salut.
Acció 6: Animar els governs a invertir en reformes de governança i sistemes de dades
- Gestió Financera Pública (PFM): Els sistemes de PFM febles resulten en ineficiència; per exemple, els ministeris de salut dels països de baixos ingressos retornen una mitjana de 4 dòlars per càpita anualment en fons no gastats al ministeri de finances.
- Sistemes de Dades: La modernització dels sistemes de dades de salut cap a sistemes d'informació de salut digitals unificats (incloent-hi registres electrònics de salut) és crucial. La cura de les MNT i la salut mental requereix dades longitudinals sobre els individus, la qual cosa facilita la rendició de comptes pressupostària i la implementació de sistemes de pagament moderns.
Acció 7: Associar-se en reformes de finançament que puguin millorar l'atenció crònica
- Disseny de Sistemes: Els sistemes de finançament s'han d'adaptar a la càrrega creixent de malalties cròniques.
- Assegurança de Salut: Les agències d'assegurança se centren sovint en serveis curatius. Cal modificar els incentius per promoure una major adopció d'intervencions preventives.
- Contractació de Proveïdors: A mesura que els països avancen cap a mecanismes de pagament més complexos, han de considerar els incentius que ofereixen als proveïdors. Una estratègia prometedora per a l'atenció primària crònica d'alta qualitat és la capitació amb empanelment.
El Paper de l'Assistència al Desenvolupament (DAH)
Les MNT i la salut mental mai han estat un objectiu principal de l'assistència al desenvolupament. La DAH pot complementar el finançament nacional de dues maneres importants:
- Proporcionar Finançament Catalític: Fons a curt termini per accelerar o permetre polítiques i programes nacionals i superar colls d'ampolla en la implementació. Exemples inclouen el suport a organitzacions locals d'advocacia contra la interferència de la indústria tabaquera, l'enfortiment de les cadenes de subministrament de medicaments per a MNT, o el suport a programes pilot de models d'atenció crònica integrada.
- Finançar Béns Públics Regionals i Globals i Acció Col·lectiva:
- Béns Públics: Donar suport al desenvolupament de nous productes i enfocaments (com teràpies de combinació de pastilles úniques per a malalties cardiovasculars o instruments estandarditzats per mesurar la necessitat de salut mental).
- Amenaces Transfrontereres: Donar suport a l'acció regional per regular actors del sector privat i gestionar amenaces com el contraban de tabac, la contaminació de l'aire o l'entrada d'aliments poc saludables (determinants comercials de la salut).
- Lideratge: Cultivar el lideratge regional i internacional i la rendició de comptes per als indicadors de MNT.
Implicacions per a la Recerca
L'article conclou identificant tres implicacions per a futures investigacions:
- Sistemes de Vigilància: Invertir en sistemes de vigilància i investigació d'estadístiques sanitàries per entendre l'epidemiologia, la cobertura i les tendències de despesa específica per a MNT i salut mental. Cal més recerca sobre l'impacte d'aquestes condicions en les estimacions nacionals de despesa sanitària catastròfica.
- Reformes de Finançament: Col·laborar per identificar reformes de finançament que incentivin una major adopció de serveis, millorin la qualitat i redueixin els costos.
- Multimorbiditat i Atenció Crònica: Es necessita investigació centrada en la multimorbiditat i els sistemes d'atenció a llarg termini, especialment en països d'ingressos mitjans amb poblacions envellides.