Informe mensual d'execució. Anàlisi de l’execució del pressupost del sector públic administratiu
Vaig explicar fa mesos que el pressupost públic de salut de l'any 2023 es va acabar a finals de novembre, el de l'any 2024 s'ha acabat a principis de novembre. Cap diari us en parlarà d'això i hauria de preocupar-nos a tots. L'informe d'execució últim diu:
Fins al mes d’octubre el Departament ha disposat el 97,8% del seu pressupost definitiu. El pressupost compromès ha estat superior a l’executat en pràcticament totes les partides, especialment en les transferències i aportacions al CatSalut on en general s’ha compromès el gruix del pressupost previst.
El ritme de despesa és descomunal,
El Departament mostra una execució un 14,9% superior a la del mateix període de 2023
I tot això sense pressupost 2024 aprovat, prorrogat per import 11.635,6 M€, però que a hores d'ara ja s'han gastat 15.181 milions d'€. I com es fa això de gastar un 30% més del pressupost? Doncs molt fàcil, fas ampliació de crèdit, el parlament l'aprova i fora, cap problema.
És responsable gastar un 30% més del pressupostat? No, però la mateixa majoria parlamentària que ha aprovat l'ampliació de crèdit evitarà demanar responsabilitats. Ja sabeu que jo he demanat que calen més recursos per a una millor salut poblacional, però això cal fer-ho prioritzant-ho en un pressupost i no per la porta del darrera i a les fosques.
I què cal fer doncs?
Jo repeteixo una vegada més que si el pressupost és una ficció, aleshores els interventors dels comptes públics no fan falta. Ha arribat el moment que tot el que es gasta es paga, amb càrrec al pressupost actual, al futur i al servei del deute que acabem sostenint tots els ciutadans. Per tant caldria acabar amb la ficció del control pressupostari, però això no passarà. El pressupost està fora de tot control i per tant fins i tot el polític està encantat que no s'aprovin els pressupostos perquè amb ampliacions de crèdit pot fer i desfer al seu gust.
Ho he demanat altres vegades, vist el que està passant no calen els interventors, només uns comptables que registrin la despesa. I vist el que passa tampoc calen pressupostos, perquè són una simple ficció. Un pressupost hauria de servir per establir prioritats amb transparència i dirigir els recursos cap allà on cal afegir més valor. Tal com va la cosa, res d'això. El pressupost és una eina discrecional al servei del polític de torn.
Abandoneu tota esperança deia la porta de l'infern de la Divina Comèdia, això va a mal borràs.
L'Upton Sinclair va dir que és dificil que un home entengui alguna cosa quan el seu salari depèn de que no ho entengui. Cap majoria parlamentària ho canviarà, ni exigirà responsabilitats d'un fet que ha contribuït a consolidar, els hi va el càrrec.
Aquí deixo constància del desgavell, tot queda explicat en un quadre per emmarcar:
PS. Pels interessat en la sèrie el trilerisme pressupostari, tots els capítols, aquí.
PS. Aprofito per dir-vos que tot el que llegiu aquests dies sobre despesa per càpita a Catalunya està esbiaixat, ara ja estem gastant 1.881 € de despesa pública del Departament de Salut. Ahir vaig llegir que Catalunya gastaria 1.515 € el 2025, quan ja hem gastat molt més el 2024...