23 de desembre 2024

Un disbarat rera l'altre (20)

SERVEI CATALÀ DE LA SALUT PRESTACIÓ DEL SERVEI EXTRAHOSPITALARI PER A L’ATENCIÓ A LA INSUFICIÈNCIA RENAL, EXERCICI 2022

Miro el darrer informe de la Sindicatura de Comptes sobre diàlisi i el resumeixo amb IA i surt això:

L'informe 20/2024 de la Sindicatura de Comptes de Catalunya fiscalitza la gestió del Servei Català de la Salut (CatSalut) en la prestació del servei extrahospitalari per a l'atenció a la insuficiència renal durant l'exercici 2022. L'informe avalua l'eficiència, l'eficàcia i la gestió del CatSalut, tenint en compte diversos actors com la Societat Catalana de Nefrologia, professionals sanitaris i associacions d'usuaris.

La Sindicatura va definir quatre objectius principals per a l'auditoria, que comprenen la planificació i els objectius de la política pública d'atenció a la insuficiència renal, la contractació del servei extrahospitalari, l'adequació de les prestacions en quantitat, qualitat i cost, i l'adequació del sistema de control del servei.

Conclusions principals:

*  Planificació: El pla estratègic vigent es considera obsolet, i el CatSalut no ha actualitzat aspectes clau com la definició de funcions dels nivells assistencials i els criteris territorials per a nous punts d'atenció. No s'ha realitzat una prospecció i planificació a mitjà i llarg termini de les necessitats del servei.

*  Contractació: La contractació del servei es va fer sense justificar suficientment la manca de mitjans propis. La contractació es va realitzar mitjançant un procediment negociat sense publicitat, tot i que en alguns casos es podria haver promogut la concurrència. Les clàusules addicionals als contractes es van formalitzar fora de termini.

*  Adequació de les prestacions: El volum d'activitat contractada no varia en funció del nombre de pacients que necessiten hemodiàlisi. En 10 centres, l'activitat facturada va superar l'import màxim dels contractes. La diàlisi peritoneal està sent infrautilitzada. Hi ha una variació significativa en la despesa de personal per sessió facturada entre diferents centres, la qual cosa podria afectar la qualitat del servei.

*   Control del servei: S'han identificat febleses en la recollida dels indicadors de qualitat, i els únics indicadors recollits han estat els que condicionen la part variable del sistema de pagament als centres. El CatSalut no ha realitzat un seguiment exhaustiu del compliment del contracte i la qualitat del servei. No hi ha un sistema de validació robust de la facturació que eviti la facturació de serveis no realitzats.

*   Altres aspectes: S'han identificat mancances en criteris d'avaluació de polítiques públiques, com la pertinença, la coherència, l'equitat i la governança. Hi ha una manca de coordinació entre nivells assistencials. El transport sanitari dels pacients renals és un problema rellevant amb rutes mal planificades, demores i temps de desplaçament massa llargs. La satisfacció dels usuaris no s'ha avaluat mitjançant enquestes.

Recomanacions:

La Sindicatura proposa una sèrie de recomanacions per a millorar la gestió del servei extrahospitalari d'atenció a la insuficiència renal:

*   Actualització del Pla estratègic: Elaborar un nou pla estratègic per renovar les projeccions de prevalença i demanda, i actualitzar la definició i funcions dels recursos disponibles.

*   Millora del Registre de malalts renals: Accelerar la digitalització del procés de notificació i seguiment dels pacients, i incorporar noves fonts d'informació per millorar el seguiment preventiu de la malaltia renal.

*   Atenció a pacients vulnerables: Definir i identificar els pacients en situació de vulnerabilitat social, i incorporar nous camps al registre per identificar-los.

*  Participació ciutadana: Establir un espai d'intercanvi d'informació entre les associacions d'usuaris i el CatSalut.

*   Contractació: Ajustar l'import contractat a les necessitats assistencials i formalitzar les modificacions contractuals. Formalitzar les pròrrogues dels contractes abans de la finalització de la seva vigència.

*  Control de la facturació: Realitzar auditories periòdiques dels fulls d'assistència dels pacients per verificar la integritat del volum de facturació.

*  Qualitat del servei: Assegurar una qualitat similar del servei en l'àmbit hospitalari i extrahospitalari, i personalitzar el tractament d'hemodiàlisi en l'àmbit extrahospitalari.

*   Satisfacció dels usuaris: Impulsar un projecte d'enquestes als usuaris per conèixer la seva experiència.

*   Transport sanitari: Millorar la planificació de les rutes i garantir la puntualitat dels vehicles.

Altres punts:

*   L'informe destaca la importància del Registre de malalts renals de Catalunya per al seguiment de la malaltia, però també identifica debilitats que cal millorar.

*   L'informe esmenta el "Consens català sobre atenció a la malaltia renal" com a document de referència, i recomana promoure'n l'ús i l'actualització.

* El CatSalut va presentar al·legacions a l'informe, que van ser considerades per la Sindicatura, i alguns punts van ser modificats o aclarits.

En resum, l'informe de la Sindicatura de Comptes revela deficiències en la planificació, contractació, prestació i control del servei extrahospitalari d'atenció a la insuficiència renal per part del CatSalut durant l'any 2022. L'informe destaca la necessitat d'implementar les recomanacions per a garantir una assistència de qualitat, eficient i equitativa als pacients renals de Catalunya.

Quan veig aquest seguit d'informacions tants sols es pot esperar que la preocupació augmenti. El valor de les afirmacions és directament proporcional a la credibilitat que li poguem atorgar a la font. Estem parlant de la Sindicatura de Comptes, no és part interessada en la picabaralla política, i per tant cal pensar que amb tot el que ha analitzat hi ha mancances importants en la gestió d'aquest servei que cal corregir. Podeu llegir les conclusions amb tot detall a la p. 24.

Aquest és el quadre del cost que voldria destacar:

i aquesta afirmació:

"La tarifa que satisfeia el CatSalut l’any 2022 per un trasplantament renal podia ser entre 37.685 € i 51.794 €, i un cop el pacient és trasplantat, ja no requereix realitzar diàlisi"

i  llavors sempre em pregunto si fem tot el que cal fer per maximitzar el trasplantament renal ajustant per risc, queda clar que amb el cost d'un sol any de diàlisi es rendibilitza i sobretot la qualitat de vida augmenta considerablement.

El conjunt d'afirmacions de la Sindicatura són gruixudes, només cal esperar que segueixin les recomanacions. Hi ha fins i tot una sospita de col·lusió entre empreses en el concurs. Jo crec que aquesta frase si fos certa no s'ha de posar a l'informe sinó que també cal emetre una denúncia a la CNMC. No segueixo, aquí m'aturo.

PS. La col·lecció de disbarats assoleix la xifra de 20.