27 de desembre 2024

La transformació de la ment moderna

 La transformación de la mente moderna

Resum amb IA

El llibre de Jonathan Haidt i Greg Lukianoff titulat "La transformació de la ment moderna", explora tres grans falsedats que, segons els autors, s'han estès a la societat, especialment entre els joves, i que estan perjudicant el seu desenvolupament i benestar. A més, analitza com aquestes idees han influït en la cultura dels campus universitaris i ofereix solucions per fomentar una societat millor.

Les tres grans falsedats que el llibre identifica són:

● La falsedat de la fragilitat: La idea que "allò que no et mata et fa més feble". Aquesta falsedat contradiu la saviesa antiga i la psicologia moderna, que sostenen que els desafiaments i les adversitats poden fer les persones més fortes i resilients. El llibre argumenta que les persones i els sistemes són antifràgils i necessiten estressors per créixer i adaptar-se.

● La falsedat del raonament emocional: La creença que "sempre has de confiar en els teus sentiments". Aquesta idea ignora la importància de la teràpia cognitivoconductual (TCC) i la capacitat de dominar els pensaments negatius. El llibre explica que les emocions poden ser enganyoses i que cal aprendre a reconèixer i corregir les distorsions cognitives.

● La falsedat de "nosaltres contra ells": La visió del món com una batalla entre persones bones i persones dolentes. Aquesta falsedat fomenta la polarització i impedeix el diàleg i la comprensió mútua. El llibre destaca que la línia que divideix el bé i el mal travessa el cor de cada ésser humà i que cal evitar els pensaments simplistes i maniqueus.

La influència d'aquestes falsedats a les universitats:

El llibre descriu com aquestes tres falsedats han contribuït a la creació d'una "cultura de la ultraseguretat" als campus universitaris, on els estudiants busquen espais segurs, alertes de detonants i censura per protegir-se de qualsevol idea o expressió que considerin ofensiva. Els autors argumenten que aquesta cultura està perjudicant la llibertat d'expressió i el debat obert, que són fonamentals per a l'educació i la saviesa.

El llibre presenta diversos casos d'estudi que mostren com aquestes falsedats es manifesten en la pràctica, incloent-hi:

● Protestes i caceres de bruixes: Estudiants i professors que reaccionen de manera desproporcionada davant de determinades paraules o idees, sovint demanant la dimissió o el càstig dels infractors.

● Cartes obertes de denúncia: Professors que condemnen públicament els seus col·legues per expressar opinions controvertides.

● El paper de les xarxes socials: Les xarxes socials com a eines per difondre "al·lucinacions consensuades" i augmentar la polarització.

● L'augment de la burocràcia: La creació de polítiques i procediments per regular el llenguatge i les interaccions als campus que, paradoxalment, poden generar més ansietat i tensió.

Les causes d'aquesta transformació:

Els autors identifiquen sis factors que han contribuït a l'auge d'aquesta nova cultura de la ultraseguretat:

● La polarització política: L'augment de la divisió entre els partits polítics i la manca de diàleg.

● L'ansietat i la depressió: L'increment dels problemes de salut mental entre els adolescents.

● L'educació paranoica dels fills: Una sobreprotecció dels nens que els impedeix desenvolupar la seva resiliència i autonomia.

● El declivi del joc lliure: La reducció de les oportunitats per al joc sense supervisió, que és fonamental per al desenvolupament social i emocional.

● La burocràcia de la ultraseguretat: L'augment de la regulació i la supervisió a les universitats.

● La passió per la justícia: Un interès creixent per la justícia social, que pot conduir a formes de pensament moral simplistes.

Solucions per a una societat més sàvia:

El llibre ofereix una sèrie de recomanacions per educar els nens i els joves de manera més sàvia i fomentar una cultura del diàleg i la llibertat d'expressió:

● Ensenyar els fonaments de la TCC: Per ajudar els joves a reconèixer i corregir les distorsions cognitives i a gestionar les seves emocions.

● Fomentar la resiliència: Exposar els nens a desafiaments i riscos per tal que aprenguin a superar les dificultats.

● Promoure el pensament crític: Ensenyar els joves a qüestionar les seves pròpies creences i a escoltar punts de vista diferents.

● Desencoratjar l'ús de la paraula "segur" fora de l'àmbit de la seguretat física: Per evitar confondre la seguretat emocional amb la seguretat física.

● Promoure el debat obert: Fomentar la discussió i l'intercanvi d'idees, fins i tot sobre temes controvertits.

● Limitar el temps d'ús de dispositius electrònics: Per protegir la salut mental dels joves i fomentar les relacions interpersonals.

● Adoptar la Declaració de principis de Chicago sobre la llibertat d'expressió: Per garantir la llibertat acadèmica i la lliure circulació d'idees a les universitats.

● Fomentar l'esperit universitari: Per crear una comunitat més unida i capaç de superar les dificultats.

En conclusió, aquest llibre és una crida a la reflexió sobre com la societat està educant els seus joves i sobre els valors i idees que s'estan inculcant. El llibre defensa que la clau per a una societat més sàvia resideix en l'educació en la resiliència, el pensament crític, el diàleg i la llibertat d'expressió