La conquête de l'Occident
Aquest resum detallat es basa en els extractes proporcionats del llibre "La conquête de l'Occident" (La conquesta d'Occident) de Sylvain Besson, el qual examina l'estratègia global de la Germanor Musulmana (FM) a Europa i Amèrica, centrant-se en la seva organització, finances i el seu projecte polític secret.
La tesi central del llibre és que la FM, descrita com una "societat secreta", és l'avantguarda de l'islam militant amb l'ambició d'establir un Estat Islàmic sobre tota la terra. Els Germans Musulmans i els seus successors són la força més organitzada que parla en nom de l'islam a Occident.
1. El Projecte: El Full de Ruta de la Conquesta Ideològica
La principal revelació de l'obra és el descobriment d'un document mestre conegut com "El Projecte" (datació: 1 de desembre de 1982). Aquest text va ser trobat durant les perquisicions de l’"Operació Lago" contra el banquer Youssef Nada a Campione, Itàlia, poques setmanes després dels atemptats de l'11 de setembre de 2001.
Contingut i Objectiu
El Projecte, titulat "Cap a una estratègia mundial per a la política islàmica", es considera un full de ruta per a una "ideologia totalitària d'infiltració".
- Objectiu Suprem: Treballar per establir l'Estat Islàmic i influir en els centres de poder locals i mundials al servei de l'islam.
- Estratègia Institucional: Convida els membres a participar en consells parlamentaris, municipals i sindicals, i a construir institucions socials, econòmiques, científiques i mèdiques per "penetrar el domini dels serveis socials" i estar en contacte amb el poble.
- Dawa i Pràctica: Cal conciliar l'acció política amb l'educació permanent de les generacions i fer ús de "sistemes de vigilància diversos i variats" per recollir informació i adoptar una comunicació eficaç.
- Aliances: El moviment ha d'acceptar la cooperació provisional amb moviments nacionals contra la colonització o l'Estat jueu, però sense formar aliances ni confiar-hi, sinó prenent la iniciativa.
- Cautela: El moviment ha d'evitar confrontacions desproporcionades que puguin provocar un "cop fatal" o atacs contra la dawa o els seus deixebles.
El Jihad i la Causa Palestina
El Projecte també defineix la relació amb la violència i el jihad (Guerra santa).
- Mandat de Jihad: Cal "construir en permanència la força de la dawa islàmica i donar suport als moviments compromesos amb el jihad en el món musulmà".
- Palestina: S'ha d'adoptar la causa palestina a nivell mundial, políticament i mitjançant el jihad, ja que és la "clau de volta de la renaixença del món àrab d'avui". El document insta a "nodrir el sentiment de rancor a l'égard dels jueus i rebutjar tota coexistència".
- Noyau de Jihad: S'ha de crear i nodrir el "nucli del jihad a Palestina", per tal que la causa romangui viva fins a l'alliberament.
2. L'Estructura Financera i els Exiliats
La implementació del Projecte va requerir una base econòmica sòlida. Un segon document, l’"Estratègia financera dels Frères musulmans" (datada el 1983), descriu el sistema bancari establert a Europa.
- Banca Islàmica: El 1977 es va crear la primera banca islàmica internacional a Luxemburg, amb un capital de 100 milions de dòlars, finançada majoritàriament per les monarquies del Golf.
- Propòsit Financer: Aquesta base econòmica proporciona recursos financers per protegir el moviment i serveix com a "cobertura legal" per als seus fons.
- Al-Taqwa: La banca offshore (amb seu a les Bahames) dirigida per Youssef Nada i Ali Ghaleb Himmat va ser acusada pel govern dels EUA de donar suport a Al-Qaeda i Hamas, tot i que la justícia suïssa va arxivar el cas per falta de proves definitives. No obstant això, les perquisicions van revelar que Al-Taqwa havia servit de receptacle als plans polítics secrets de la FM.
Les Figures de l'Exili
Molts líders es van exiliar a Europa fugint de la repressió (especialment sota Nasser a Egipte).
- Youssef Nada (El Banquer): Va ser empresonat i torturat a Egipte abans d'exiliar-se. Va esdevenir l'ambaixador secret de la confraria i va utilitzar les seves xarxes (amb el suport de l'Aràbia Saudita) per mediar en conflictes àrabs.
- Saïd Ramadan (L'Intel·lectual): Gendre del fundador Hassan al-Banna, es va establir a Ginebra (1958) i la va convertir en el centre ideològic de la FM a Europa, promovent la idea d'Islamistan. El seu centre i el seu diari, El-Muslimoun, van difondre la creença en un complot dels "croats" i "sionistes" contra l'islam. Va ser tolerat per Occident com a aliat contra el comunisme.
3. El Pare Espiritual: Yousouf al-Qaradawi
Yousouf al-Qaradawi (n. 1926) és la figura religiosa més influent del Moviment Islàmic i es mou plenament en la tradició dels Germans Musulmans.
- Estratègia i Oumma: El seu text de 1990, Prioritats del moviment islàmic, és similar al Projecte en les seves directrius. Qaradawi promou la restauració de l'Oumma (comunitat de creients) com a gran potència.
- Musulmans a Occident: Aconsella als musulmans europeus la pràctica de l'"obertura sense fusió" i mantenir la seva pròpia "petita societat" per preservar la seva identitat i no dissoldre's "com sal a l'aigua". Aquests musulmans han de defensar les causes de la nació musulmana.
- Posicions Radicals:
- Violència: Va ser el primer erudit sunnita a justificar els atemptats suïcides palestins, argumentant que les dones israelianes són objectius legítims.
- Democràcia: Tot i defensar els mecanismes democràtics, sosté que l'islam no és democràcia i que cap legislació pot contradir la Sharia (llei islàmica).
- Apostasia: Creu que l'apòstata que predica contra la religió ha de ser castigat amb la pena de mort, ja que "els interessos de l’Estat i de la societat prevalen sobre l’interès individual personal".
4. L'Estratègia d'Infiltració a Europa i Amèrica
Els successors de la FM han creat una xarxa d'organitzacions agrupades sota la Federació d'Organitzacions Islàmiques a Europa (FOIE). Aquestes estructures, tot i negar vincles orgànics amb la FM d'Egipte, comparteixen la seva filosofia i metodologia.
- França (UOIF): La Unió d'Organitzacions Islàmiques de França (UOIF), que organitza la Reunió Anual de Musulmans a Le Bourget, es va fundar el 1983 amb quadres formats en la tradició de la FM. L'UOIF promou un islam "autèntic i ciutadà" i té Qaradawi com a referent ideològic oficial.
- Alemanya: El Centre Islàmic de Munic va ser dirigit per Ghaleb Himmat fins al 2002. El centre, tot i afirmar que els FM ja no existeixen, difon la literatura radical de Sayyid Qutb i Maudoudi.
- Bèlgica: Els serveis secrets han detectat una "estructura clandestina" de la FM des de 1982.
- Reconeixement Oficial: L'objectiu fonamental d'aquests grups és obtenir el reconeixement de l'islam per part dels estats, amb la finalitat d'esdevenir els "interlocutors privilegiats" de governs per a la gestió del culte islàmic.
5. La Relació Amb el Terrorisme i Al-Qaeda
L'obligació del Projecte de "mantenir en despertar l'esperit del Jihad" connecta la FM amb els moviments armats.
- Vincle Ideològic: La FM va proporcionar el "llit ideològic" per al moviment jihadista que va donar lloc a Al-Qaeda.
- Suport Explícit: El 1993, una delegació d'alt nivell de la FM (incloent-hi Machour i Qaradawi) va visitar l'Afganistan per redirigir el jihad contra un nou enemic. Machour va afirmar que així com la Unió Soviètica es va ensorrar, "Amèrica i l'Occident sucumbiran".
- Finançament de Grups Armats: Les investigacions americanes van trobar que l'Institut Internacional del Pensament Islàmic (IIIT) a Herndon (EUA), una organització vinculada a la FM i al Projecte, va donar suport financer a grups com Hamas i el Jihad Islàmic Palestí.
- 9/11 i Conspiració: Tot i que figures com Qaradawi van condemnar els atemptats de l'11 de setembre, el Moviment Islàmic (a través de mitjans propers o acadèmics) expressa dubtes sobre la culpabilitat d'Ossama bin Laden, suggerint una "conspiració" o "crim d'Estat" fomentat pel govern nord-americà per justificar una "guerra contra l'islam".
- Ambivalència: La FM intenta distingir entre el terrorisme (generalment condemnat) i el jihad legítim contra l'ocupació (defensiu). No obstant això, aquesta postura ha fet que els grups jihadistes purs (com els d'Al-Qaeda) acusin la FM de "traïció" per la seva voluntat de cooperar amb els governs infidels i per anteposar la supervivència de l'organització a la confrontació.
6. El Dilema d'Occident
El llibre conclou que Occident s'enfronta a un moviment la ideologia del qual es fonamenta en la creença en l'"inimitié irremeiable" entre l'islam i Occident.
- Risc: Aquesta persistència de la visió de l'Oumma en lluita permanent exposa els musulmans al pitjor dels judicis: formar una "cinquena columna" al servei d'una ideologia lliberticida.
- El Repte: Els governs occidentals estan temptats de dialogar amb la FM, percebuda com una força "moderada", però ignoren que el seu objectiu final, tal com es defineix en el Projecte, és "establir el regne de Déu a la Terra". Aquesta societat ideal es caracteritzaria pel domini de la comunitat sobre l'individu, l'autoritat dels intèrprets religiosos sobre les lleis humanes, i la prohibició de la crítica religiosa sota pena de mort (apostasia).
- Necessitat de Trencar Lligams: Per evitar un xoc frontal, els governs han d'exigir a la FM que trenqui els lligams amb els "grans antics" (com Qaradawi), que condemni clarament la violència i que reconegui la validesa dels drets humans, trencant amb la narrativa de l'Oumma en lluita contra un complot.
El llibre adverteix que el Moviment Islàmic no desapareixerà i té la intenció de convertir-se en un element permanent del paisatge social i polític europeu.