False Claims. One Insider's Impossible Battle Against Big Pharma Corruption
"False Claims" de Lisa Pratta és un relat detallat de l'experiència de l'autora com a representant de vendes farmacèutiques/biotecnològiques, que la va portar a convertir-se en denunciant ("qui tam relator") d'irregularitats i frau a la companyia Questcor Pharmaceuticals (més tard Mallinckrodt).
El llibre comença amb la descripció de com Lisa Pratta, després d'una llarga carrera en vendes farmacèutiques en companyies com Serono (on venia Rebif, un medicament per a l'esclerosi múltiple) i Abbott, va ser contractada per Questcor l'any 2010 com a especialista per al fàrmac Acthar. Inicialment, estava entusiasmada amb la feina, atreta per l'oportunitat de vendre un medicament per a l'esclerosi múltiple i un tipus de crisi infantil, àrees que li eren personals pel seu fill Marco, que patia convulsions febrils.
Durant la seva formació a Questcor, Lisa va aprendre sobre Acthar Gel, un medicament aprovat per la FDA per al tractament de les exacerbacions agudes de l'esclerosi múltiple en adults, amb una dosi recomanada de 80-120 unitats diàries durant 2-3 setmanes. Tanmateix, va començar a notar discrepàncies quan la companyia, a través de ponents com la doctora Claire Beaufoy i el doctor Brod, promovia un protocol de tractament de cinc dies, sense cap base científica aparent i en contradicció amb la fitxa tècnica del medicament.
Lisa, amb una sòlida formació científica i una ètica professional, va començar a qüestionar aquestes pràctiques. Va comparar la informació de la companyia amb els estudis clínics i va descobrir que no hi havia proves que un tractament de cinc dies fos tan efectiu com el de dues a tres setmanes. Va sospitar que la raó d'aquesta promoció "fora de fitxa" era competir amb un medicament més barat, Solu-Medrol, que tenia un règim de tractament més curt.
A més de les qüestions de dosificació, Lisa també va observar tècniques de venda qüestionables, com ara la importància de "convidar a dinar i beure" als metges per aconseguir receptes, i va començar a sospitar de la validesa del Programa de Suport i Accés a Acthar (ASAP) i del Programa d'Assistència al Pacient (PAP).
En una conferència de vendes, Lisa va compartir les seves preocupacions amb un altre representant, Pete, qui ja havia decidit contactar amb les autoritats federals per denunciar les pràctiques de Questcor. Pete va animar Lisa a unir-se a ell. Inicialment, Lisa va dubtar per la seguretat de la seva feina i la seva capacitat de mantenir el seu fill Marco, que depenia de medicació.
Finalment, Lisa va decidir col·laborar amb Pete i es va convertir en denunciant. Van contactar amb els advocats Marc Orlow i Ross Begelman, especialitzats en casos de la Llei de Reclamacions Falses ("False Claims Act"). Lisa va començar a recopilar evidència exhaustiva de les pràctiques de Questcor, incloent correus electrònics, material de formació, notes personals i informació sobre les pressions per vendre Acthar fora de fitxa i les possibles "suborns" als metges (com ara targetes de regal i honoraris per ponències) a canvi d'un alt volum de receptes.
El llibre narra les reunions de Lisa i Pete amb els advocats i, posteriorment, amb representants del Departament de Justícia (DOJ), incloent el fiscal civil Colin Cherico. Lisa va haver de presentar la seva història, explicar la complexitat de l'esclerosi múltiple i com les pràctiques de Questcor podrien ser perjudicials per als pacients i defraudar el govern (a través de Medicare i Medicaid).
Mentre col·laborava amb la investigació, Lisa continuava treballant a Questcor, una situació que la va posar en situacions de gran estrès i la va obligar a actuar "en secret". Va haver de fer front a la pressió dels seus superiors, com Brett Fulton, que insistien en la venda del protocol de cinc dies i que no toleraven cap desviació de la política de l'empresa.
Enmig de tot això, Lisa va ser diagnosticada amb limfoma fol·licular, un tipus de càncer. Aquesta notícia va afegir una altra capa de complexitat a la seva vida i a la seva decisió de continuar amb la denúncia. Malgrat els seus problemes de salut, va mantenir la seva determinació de fer el que era correcte.
El llibre també descriu com Questcor va reaccionar a l'escrutini públic, especialment després de la publicació d'un article al New York Times que destacava l'augment dràstic del preu d'Acthar. La companyia va intentar minimitzar les preocupacions i va assegurar als seus empleats que tot es feia correctament.
Finalment, Lisa va ser acomiadada de Questcor per haver-se queixat d'un gerent abusiu, irònicament, i no directament per la seva col·laboració amb el DOJ. Després de la seva sortida de la companyia, la investigació va continuar, i Lisa va seguir aportant evidències i col·laborant amb els advocats i el govern.
El llibre conclou amb la notícia que Mallinckrodt es va declarar en fallida i amb la reflexió de Lisa sobre el procés i la seva esperança d'haver marcat la diferència. També destaca la continuïtat de problemes a la indústria farmacèutica, com la manipulació de patents per evitar la competència de medicaments genèrics.
Temes clau del llibre:
- Frau farmacèutic i sanitari: La promoció de medicaments fora de fitxa i les pràctiques qüestionables per augmentar les vendes.
- Ètica professional versus pressió corporativa: El conflicte entre fer el correcte per als pacients i seguir les directrius de l'empresa per obtenir beneficis.
- La figura del denunciant ("whistleblower"): Els riscos i les motivacions de les persones que decideixen exposar irregularitats.
- La complexitat de la indústria farmacèutica: El paper dels preus dels medicaments, l'aprovació de la FDA i la influència de les companyies en la pràctica mèdica.
- La defensa personal del pacient: La importància que els pacients s'informin i qüestionin els tractaments mèdics.
En resum, "False Claims" és un testimoni personal i detallat d'una dona que va presenciar i va decidir denunciar conductes fraudulentes en una gran companyia farmacèutica, posant en risc la seva carrera i la seva seguretat personal per fer prevaler l'ètica i la veritat davant la corporativa.