25 de novembre 2025

Occident, on vas? (4)

Le frérisme et ses réseaux, l'enquête

Resum del llibre "Le frérisme et ses réseaux, l'enquête" (El frérisme i les seves xarxes, la investigació), escrit per Florence Bergeaud-Blackler.

L'objectiu principal del llibre és analitzar el frérisme com un sistema d'acció ideològic i discret, que s'ha estès més enllà de l'organització estricta dels Germans Musulmans (Frères musulmans, FM) per impregnar xarxes, associacions i think tanks a Europa i més enllà.

1. Definició i Nucli Ideològic: El Sistema VIP

El llibre defineix el frérisme com una ideologia totalitària que busca l'establiment del Califat universal mitjançant la transformació de cada musulmà en missioner. Aquesta ideologia no és una escola teològica ni jurídica, sinó un sistema d'acció intel·ligent, discret i secret.

Aquest sistema d'acció s'estructura al voltant de tres eixos fonamentals (el model VIP): Visió, Identitat, i Pla.

  • Visió: Proposar una visió històrica de l'islam que traça la seva destinació futura, afirmant que l'única societat humana possible és la societat islàmica. Aquesta visió demostra el caràcter autorreferencial i autosuficient de l'islam (sistema-islam).
  • Identitat: Es basa en l'esforç permanent per aconseguir la puresa, imposant el lícit (halal) i perseguint l'il·lícit (haram).
  • Pla (Guidance): La profecció califal s'ha de dur a terme en set etapes, des de l'individu fins a l'Estat islàmic i la unificació de les nacions musulmanes per mantenir la supremacia de l'islam. El temps no importa, ja que el camí és traçat al Corà, i l'esforç se centra en l'aplicació diligent i la disciplina. El deure fonamental és ordenar el bé i perseguir el mal.

2. Estratègia d'Infiltració i Transnacionalització

La confraria, fundada el 1928 a Egipte per Hassan el-Banna, va ser el primer moviment "decolonial radical". Després de la seva evolució i la trobada amb el pensament de Mawdudi a partir dels anys 60, va emergir el frérisme internacionalista.

Infiltració i el Projecte Secret

L'estratègia es basa en la infiltració i la dissimulació, utilitzant la legalitat de l'Estat de dret en contra seva.

  • "El Projecte" (1982): Un document fonamental que detalla l'estratègia mundial del moviment. El Projecte insta a una estratègia d'influència en els centres de poder locals i mundials.
  • Antisemitisme: El document convida a "nodrir el sentiment de rancor envers els jueus" i a "rebutjar tota coexistència".
  • Utilització de la Llei: Els Freristes han après que el respecte a la llei, el secret absolut i la dissimulació són molt efectius en un Estat de dret. Els FM van utilitzar la estratègia de l'entrisme per entrar a partits polítics.
  • El Doble Discurs: La FM té dues cares: la institucional i pública, i la ideològica i secreta. L'antiga UOIF (Unió d'Organitzacions Islàmiques de França), ara Musulmans de France (MF), és un exemple d'aquesta organització extensiva que busca el reconeixement oficial.

El Just Miliu (Wasatiyya) de Qarâdâwi

Yûsuf al-Qarâdâwi és el teòric del frérisme modern i de la doctrina del "just milieu" (wasatiyya).

  • Moderat per Aparença: Aquesta doctrina es presenta com a moderada i equilibrada. No obstant això, el seu objectiu real és l'"unitat" (tawḥīd) que absorbeix i engloba totes les tendències de l'islam.
  • Conquesta Ideològica: Qarâdâwi va predir que l'islam "tornarà a Europa com un conqueridor i un guanyador" no per l'espasa, sinó gràcies a la predicació i la ideologia.
  • Taqiya (Dissimulació): Qarâdâwi justifica l'ús de la dissimulació, permetent fer "compromisos temporals si els beneficis esperats són més importants que els pecats comesos per aconseguir-ho".

3. Les Xarxes Europees i la Instrumentalització

El frérisme ha creat una xarxa institucional complexa a Europa:

  • Organitzacions Paraigua: La Federació d'Organitzacions Islàmiques a Europa (FOIE) serveix de punt de coordinació. Va traslladar la seva seu a Brussel·les (2007) per interactuar amb les institucions de la UE.
  • Formació d'Elits: L'Institut Europeu de Ciències Humanes (IESH) forma imams i quadres religiosos. El Consell Europeu per a la Fàtua i la Recerca (CEFR), presidit per Qarâdâwi, emet decrets per guiar els musulmans europeus segons la sharia.
  • Joventut i Lobby: El FEMYSO (Forum of European Muslim Youth and Student Organisations), la branca jove de la FOIE, fa lobby actiu a Brussel·les. El FEMYSO està acusat de vincular-se a figures clau de la FM (com Ibrahim El-Zayat).

4. La Lluita per la Lexicografia i el Dret

L'estratègia frériste busca imposar la sharia a través del dret internacional i del discurs públic, utilitzant el "dret tou" (soft law) i el soft power.

  • La Declaració del Caire (1990): L'Organització de la Cooperació Islàmica (OCI), en la qual la FM té influència, va adoptar la Declaració del Caire sobre els Drets Humans, que estableix la supremacia de la sharia sobre els drets i les llibertats. També prohibeix qualsevol informació que "porti perjudici a allò sagrat i a la dignitat dels profetes", la qual cosa constitueix una prohibició de la blasfèmia.
  • L'Islamofòbia com a Arma: La lluita contra l'"islamofòbia" és la principal eina de soft power. Aquest concepte, que assimila la crítica a l'islamisme amb el racisme, té dos objectius: instaurar el delicte de blasfèmia i promoure la identitat segregada de l'Umma. Els freristes utilitzen organitzacions com ENAR per pressionar les institucions europees en aquesta direcció.

5. Infiltració Acadèmica i Aliats

El frérisme busca activament influir en la producció de coneixement a Occident:

  • Islamització del Coneixement (IOK): Teoria desenvolupada per Ismaïl Al-Faruqi que consisteix a reinterpretar la ciència occidental per integrar-la en el corpus islàmic, eliminant, modificant o adaptant allò que contradigui la visió islàmica.
  • Elits i Entrisme: Es busquen aliances i es formen elits per ocupar llocs sensibles (advocacia, medicina, mitjans). El frérisme s'alia amb el moviment decolonial i l'islamo-esquerranisme (islamogauchisme), utilitzant la narrativa del victimisme i l'antiracisme per atacar la societat liberal.
  • Fréro-Salafisme: La FM actua des del centre, utilitzant també la dreta religiosa (fréro-salafisme), una síntesi de la seva ideologia i l'ortopràxia salafista. Aquesta tendència proporciona manuals per viure rigorosament sota les normes halal/haram.

6. Control de les Dones i els Infants

L'adoctrinament de les dones i els infants és crucial per garantir la perpetuació de l'ideari frerista.

  • Les Germanes (Sœurs musulmanes): A la dona se li assigna un rol central en l'educació de la comunitat. L'objectiu és la transformació individual (da’wah) per tal d'exercir una influència gradual en el seu entorn. L'ortopràxia és totalitzadora, on cada acció (terrestre i supraterrestre) s'avalua segons el licit i l'il·lícit. La por al "Judici Final" i la condemna a l'Infern s'utilitzen com a eines pedagògiques d'auto-disciplina.
  • Els Petits Musulmans (Petits muslims): L'objectiu és inculcar la visió i la identitat des de la primera infància per garantir un nou hàbit frerista. S'utilitza el màrqueting halal i la pedagogia de l'autoprogramació (mitjançant la memorització d'invocacions) per fer que els nens s'autocontrolin segons la norma islàmica. Els pares són aconsellats de vigilar els dibuixos animats "clàssics" per evitar la "propaganda del descregut".

7. Conclusió

El llibre conclou que el frérisme és un perill existencial no pel seu activisme polític a curt termini, sinó per la seva visió ideològica totalitzadora i la seva estratègia d'infiltració constant i dissimulada.

  • El frérisme utilitza la il·lusió i els mitjans de l'enemic (com l'antiracisme) contra ell mateix.
  • La resistència requereix, primer, reconèixer el frérisme i el seu "sistema-islam".
  • Per a contrarestar-lo, la societat ha de rebutjar la seva narrativa de victimisme i ha de considerar la condemna a l'apostasia o l'heretgia com una crida a l'odi i, per tant, un delicte o un crim. La certesa dogmàtica és la que porta a la bogeria totalitària.