20 de juliol 2023

Com ens trobem els catalans?

 L’estat de salut, els comportaments relacionats amb la salut i l’ús de serveis sanitaris a Catalunya, 2022

Reviso l'enquesta de salut de l'any passat i encara que tres de cada quatre persones de 15 anys i més (76,1%) fan una valoració positiva del seu estat de salut, ha baixat a nivell de l'any 2011. Motiu de preocupació, si és que algú es vol preocupar.

Veig prevalences de diabetis, excés de pes, sobrepès, obesitat i d'altres força estables i millorables. Ara bé hi ha una dada que m'ha sorprès, i és la pressió arterial alta dels homes, ha augmentat significativament. (I jo em pregunto si la gent sap ben bé la pressió que té i si aquestes dades no seria millor obtenir-les de La meva salut, enlloc de la percepció personal). També ha augmentat el consum de tabac, consum de risc d'alcohol (sense diferències entre classe social). I després tenim la dieta, només el 57% de la població segueix la dieta mediterrània.

Quan mirem la utilització dels serveis veiem que el 25% utilitza els serveis sanitaris privats, i els que tenen doble cobertura és el 31,2% de la població. Aquesta és una xifra que va creixent de forma significativa, alhora que va disminuint la satisfacció amb els serveis públics. Ja sabeu la meva opinió, si féssim les coses bé a la primera no caldria pagar dues vegades pel mateix. Quin sentit té tot plegat?

Aquesta enquesta hauria de fer reflexionar en profunditat sobre el que cal fer, vist el limitat èxit d'algunes estratègies preventives, els plans directors i els plans de salut, en especial aquelles referides als comportaments saludables. Des del meu punt de vista, hi ha motius per a la preocupació tant per l'estat de salut, com per la satisfacció amb els serveis.

Tot el resum dels aspectes clau, en aquesta taula:



PS. A la premsa no trobareu aquesta informació, perquè no satisfà als ulls de qui l'ha de comunicar.

PS. No arribo a entendre el motiu de demanar dades clíniques quantitatives a l'enquesta de salut que ja es troben disponibles a la història clínica electrònica. Només tindria sentit pels que són assistits privadament. Però potser encara seria millor que poguessin bolcar les dades a l'aplicació la meva salut.