01 d’abril 2014

The foundations of a Health Policy consensus

Last Friday in Parliament, a document reflecting the foundations of a health policy consensus was presented. As a coordinator I gave a short speech highlighting salient features of the agreement. This is what I said:

Molt Honorable Presidenta del Parlament de Catalunya, Honorable Conseller, Il.lustríssims diputats, autoritats i membres de la comissió.El fet que ens reuneix avui aquí és donar resposta a la Moció 3/X adoptada en aquest Parlament per la qual s’instava al Govern a lliurar un document de bases que definís com havia de configurar-se el Sistema Nacional de Salut . El Govern de la Generalitat va aprovar el 21 de maig passat la creació de la Comissió amb aquest objectiu formada per representats del grups parlamentaris i els membres del Consell Català de la Salut.
És per això doncs que venim a presentar-vos els resultats dels treballs que hem realitzat en aquests mesos i són la mostra d’un consens entorn de vuit àmbits clau del sistema públic de salut: el finançament i la cobertura, els professionals, les prestacions i el catàleg de serveis, el model de serveis, l’avaluació, rendiment de comptes i transparència, compromís ciutadà, recerca i innovació i governança.En cadascun d’ells hem mantingut un debat ampli i obert. Hem volgut concretar principis i criteris que cal respectar i tenir en compte. Hem evitat entrar en els instruments concrets que cal utilitzar per a dur-los a terme, en la mesura que vam considerar que corresponia als responsables polítics i gestors de cada moment. Hem tractat de fixar-nos en aquells aspectes que més preocupen a la ciutadania.
La salut es troba al capdamunt de les prioritats de tota persona i sabem que al costat de compromís individual convé que els poder públics siguin capaços de d’oferir respostes col·lectives per una millor salut poblacional. És en aquest sentit que voldria seleccionar i destacar algunes de les 83 propostes que es mostren al document.
En l’àmbit de Finançament i cobertura s’assenyala amb claredat l’opció per un accés universal de la ciutadania al Sistema Nacional de Salut i alhora s’estableix un criteri de nivell de finançament públic en salut suficient i sostenible, que es relacioni amb el nivell de riquesa del país i que convergeixi amb la despesa de països amb producte interior brut per càpita equivalent i sistema sanitari similar.
En l’àmbit dels professionals s’ha considerat que la planificació de necessitats de professionals, les competències i capacitats acreditades han de ser objecte reconsideració atenent als canvis sociodemògràfics, econòmics i tecnològics. S’explicita l’èmfasi en el professionalisme com a criteri que guia la relació entre professionals amb la ciutadania, amb el sistema sanitari i els proveïdors, i la necessitat d’establir mecanismes per tal de fer efectiva la participació dels professionals en l’elaboració de polítiques i la gestió.
En l’àmbit relatiu a prestacions, s’ha considerat que cal un catàleg bàsic que respecti els criteris de seguretat, evidència científica, cost-efectivitat i avaluació d’impacte pressupostari, que és rellevant tenir en compte tant l’atenció sanitària com les intervencions comunitàries de salut pública. La garantia d’equitat d’accés a les prestacions amb qualitat cal preservar-la davant tota necessitat de salut.
En l’àmbit de model de serveis es té en compte quins han de ser els elements clau, en primer lloc les estratègies de promoció, protecció de la salut i prevenció de la malaltia, integrar las salut pública i comunitària en el model assistencial. Es mostra la rellevància de l’accessibilitat, de la gestió de casos i de la integració assistencial, així com el reforç a l’atenció primària dotant-la de més capacitat resolutiva.
En aquest àmbit també s’explicita la necessitat de respectar un conjunt de criteris en la relació contractual entre el finançador i el proveïdor, com per exemple explicitar l’orientació als resultats de salut i qualitat assistencial, la transparència interna i externa dels contractes i resultats, i els incentius a l’eficiència. Es demana d’elaborar i aplicar una normativa reguladora de la provisió d’activitat privada en els centres del SISCAT que ha de contemplar un codi ètic, una regulació de preus de prestacions complementàries, i mecanismes de controls i transparència.
En l’àmbit sobre rendiment de comptes es mostren un conjunt de mesures per tal de fer efectiva la difusió d’informació que contribueixi a la generació de coneixement i millors presa de decisions.
En l’àmbit de compromís ciutadà es destaca el paper del ciutadà com agent actiu del sistema de salut, sobre la presa de decisions compartides en tots els processos de malaltia i en especial al final de la vida.
En l’àmbit de recerca s’assenyala la importància d’optimitzar els recurs i alhora promoure noves fonts de finançament per a projectes.
En l’àmbit de governança es revisen les funcions entre diferents organismes i les seves responsabilitats, el paper del Departament cm a responsable de les polítiques sanitàries, el Servei que garanteix la cobertura i assigna els recursos i els avalua, les entitats proveïdores que ofereixen serveis sanitaris a la població. Es demana l’elaboració d’un codi de governança per a les institucions sanitàries i s’estableixen criteris per la designació d’integrants dels òrgans de govern de les institucions.
Cal dir doncs que aquestes 83 propostes mereixen una lectura detallada. El treball de col·laboració esmerçat ha estat ampli i exemplar. Avui donant resposta al mandat unànime del Parlament de Catalunya, els representants de pacients i usuaris, dels col·legis professionals, d’associacions empresarials, entitats municipalistes, societats científiques, universitats, i grups parlamentaris de CiU i ERC, us presentem aquest document de bases que considerem el fonament per tal que des d’aquest Parlament es faci efectiu un Pacte Nacional de Salut.
Si abans he assenyalat la salut com prioritat humana, el consens de les forces polítiques sobre el sistema de salut esdevé imprescindible. Precisament fa poques setmanes en un article al New England Journal of Medicine, Anne Mills revisava les característiques que tenen els sistemes sanitaris més exitosos: el consens polític n’esdevé una d’elles. I jo diria la primera de totes.
En l’elaboració d’aquest document hi ha una contribució de tots els que han participat a la comissió, també d’entitats i grups polítics que avui no han pogut donar suport a aquestes propostes. He de dir-vos que pertoca a aquesta cambra el poder fer efectiu aquest consens que desitja la ciutadania, les bases perquè això sigui possible hi són només cal teixir-les acuradament i amb generositat.
Permeteu-me que com a coordinador expressi un sentiment compartit, aquest Parlament ens ha donat l’opció de mostrar el sistema sanitari que desitgem i volem agrair-ho. Això no passa cada dia, avui és un moment singular. El país es troba en un moment singular, tots ho sabem. Algunes de les respostes al  sistema sanitari que desitgem rauen precisament en una capacitat d’autogovern. És així doncs que la política i la política sanitària han d’anar de bracet. Aquest és el moment de la política en majúscules, aquell on cal deixar de banda aspectes menors i concentrar-nos en allò que ens uneix.
Vull agrair al Govern la confiança dipositada en la meva persona per tal de coordinar aquesta comissió. Vaig acceptar de bon grat i vull dir-vos que n’estic molt satisfet de com hem estat capaços de dur-ho a bon terme. Crec que ha estat exemplar, a l’alçada d’un país modern i avançat. Alhora vull agrair sincerament la col.laboració i suport tècnic que he rebut des del Departament de Salut que això ha estat clau per tal que operativament funcionés.
Als membres de la comissió, dir-vos que ha estat una experiència memorable, que personalment hem trabat nous llaços d’amistat i relació i això fa un país més fort.
És amb un esperit constructiu que sabrem afrontar els reptes de la salut de la ciutadania. Desitjo que des d’aquest Parlament s’encomani d’aquest esperit, i entenc que aquestes paraules són compartides pel conjunt de membres de la comissió, per tant esperem que d’aqui en sorgeixi un proper Pacte Nacional de Salut.

I'm really convinced about the relevance of such consensus. From now on, Parliament will have to achieve a final agreement among the parties. Let's wait for a successful closing.

PS. Afterwards I was interviewed at 8TV.



26 de març 2014

Beware of recreational WGS

Clinical Interpretation and Implications of Whole-Genome Sequencing

If some weeks ago I explained the false advertisement case on nutrigenomics, now from JAMA a new alert appears on whole genome sequencing.
Depending on sequencing platform, a median of 10% (Illumina Inc; range, 5%-34%) to 19% (Complete Genomics Inc; range, 18%-21%) of genes associated with inherited disease and a median of 9% (Illumina Inc; range, 2%-27%) to 17% (Complete Genomics Inc; range, 17%-19%) of  ACMG-reportable genes were not covered at a minimum threshold for genetic variant discovery
As far as this is the first time that such differences are reported between two alternative sequencers over the same sample, new uncertainties arise on the value of recreational genomics.


25 de març 2014

The roots of new governance

Governance in healthcare institutions

As you know, in this blog I quote canadians in many respects. Their "Board of Directors Governance handbook" is a key document for those who want to understand the role of the board in a hospital. I suggest a quick look.
However, last week there was a closer presentation of a document of interest on governance by Consorci Sanitari i Social. The focus is closely related to the current trend towards converting hybrid organizations into public ones following an accounting criteria ESA-95. Some years ago I explained the big transformation in the ownership due to accounting rules! Incredible, but true.
I have always defended management autonomy and these moves were closely related towards less autonomy and more centralization. Right now, I'm repeating the same: we do need a system that is able to introduce the right governance and management. The issue is not only management autonomy it is also a responsible governance, an issue that in the past has been forgotten many times. The document shows the partial roadmap for such evolution. I would prefer to go beyond that and begin a deep review of current ownerhip and contracting in the public system, to improve efficiency.

24 de març 2014

Finding consensus in health policy

One of the key features of successful health systems is to achieve wide consensus at a societal level. Citizens have to share common values on the health system that they want. Some time ago I quoted the article by Anne Mills on this topic.
Today we can confirm that the foundations for such consensus have been built. Although unions and some parties have rejected the current text, there is a wide representation of organizations of the Catalan Council of Health. From now on, the discussion will take place in Parliament.
This is good news. You may have a look at the document here and here. There are many new insights and prescriptions to be developed.



20 de març 2014

The seed of efficient genomic sequencing

Technology: The $1,000 genome

Imagine for a moment that you have back ten years, and as the health research responsible in the government you decide to allocate $230 million to achieve a $1000 individual genome sequencing. At that moment there was a monopoly by one company, Sanger. Your effort was to promote genomic applied research, better sequencing, and doing so, the monopoly would be undermined.
This is precisely what the US government did through the Advanced sequencing technology awards and right now has achieved its aim, a more efficient sequencing. They have been extremely successful and are closing the program  (NHGRI) this year: the goal has been achieved.
The funds allowed to break the former monopoly (Applied Biosystems) and at the same time, ten years later, a new quasi-monopoly has appeared (Illumina). This extraordinary story is well explained in Nature:
Researchers are optimistic that another technology will emerge to challenge Illumina. Most think, in fact, that the crucial questions for the field will shift away from technology. Now that sequencing is cheap enough to talk about scanning every patient's genome, or at least the protein-coding portion of it, it is still not clear how that information will translate into improved care (see Nature http://doi.org/rvq; 2014). These more complex issues will require another great leap in genomic science — one that could make the trouncing of Moore's law seem easy.


PS. For those that support patents, this is a good example of how prizes substitute patents to spur innovation and confirms Mckinsey article.

19 de març 2014

Medtech on the profitable road

The 2013 Medtech Value Creators Report
Finding Sustainable Value in a Changing Market


Quick numbers from US stock exchange (2009-2013) for 65 companies in Medtech sector (medical device, medical equipment, medical supply and in vitro):
They generated a TSR (total shareholder return) of 14.8 percent per year. While in terms of value creation its performance trails that of other health-care sectors—such as health care services (at 21.5 percent per year) and biopharmaceuticals (14.9 percent per year)—it has come with less risk (that is, a smaller spread between the TSR values of the best- and the worst-performing companies), thus offering an attractive risk-reward profile for investors.
That's all folks.


18 de març 2014

Futility labeling

Choosing Wisely — The Politics and Economics of Labeling Low-Value Services

As far as the evidence on effectiveness is uncertain in some cases, somebody has to put an alert on the population. Asymetric information is always moving towards some bias and favour those with better position. This is the moment for an independent body to disseminate information towards patients. In NEJM you'll find an article about Choosing wisely, an initiative already explained in this blog. An interesting objective, although the means could be controversial. Maybe professional associations are not in best position to assume such task. Kassirer (once again) reflected many years ago the relationships with industry and their conflicts of interest. My suggestion would be independent agencies, NICE style. They should inform population about what works, and they are already doing it.