The Risks of Pharmaceutical Tariffs for Generic Drug Availability
L'article, titulat "The Risks of Pharmaceutical Tariffs for Generic Drug Availability", analitza els possibles efectes adversos de la imposició d'aranzels a les importacions farmacèutiques als Estats Units, amb un focus especial en la disponibilitat dels medicaments genèrics.
Context Legal i la Investigació del Govern
- Activació de la Secció 232: L'abril de 2025, l'administració Trump va anunciar una investigació sobre els efectes adversos de les importacions farmacèutiques en la seguretat nacional dels EUA. Aquesta investigació es va obrir sota la Secció 232 de la Llei d'Expansió Comercial de 1962 (Trade Expansion Act). Aquesta secció atorga al president un ampli poder per investigar i posteriorment "ajustar" o restringir les importacions que amenacin la seguretat nacional. El 16 d'abril de 2025, el Departament de Comerç va obrir oficialment una investigació de la Secció 232 sobre les implicacions per a la seguretat nacional de les importacions de productes farmacèutics i els seus ingredients.
- Ús Precedent: Anteriorment, la Secció 232 no havia donat lloc a decisions comercials adverses des que es va utilitzar per embargar petroli cru de Líbia (1982) i congelar les importacions de petroli de l'Iran (1979). Tot i això, aquesta administració ha utilitzat l'autoritat de la Secció 232 per llançar múltiples aranzels sectorials (per exemple, els aranzels de l'acer es van augmentar al 50% el juny de 2025).
- Els Aranzels Proposats: Tot i que l'administració va anunciar aranzels "recíprocs" generals (temporalment reduïts a una taxa base del 10%), els productes farmacèutics en van ser temporalment exempts. No obstant això, declaracions posteriors indicaven que els productes farmacèutics estarien subjectes a aranzels separats, amb amenaces d'imposar taxes de fins al 200% al juliol de 2025.
L'Estat Actual del Mercat Genèric
- Comerç Liberalitzat: Històricament, les importacions de medicaments han estat protegides de la majoria d'aranzels. Sota l'acord farmacèutic de l'Organització Mundial del Comerç de 1994, els EUA i els seus socis comercials clau (com la Unió Europea, el Japó i Suïssa) van eliminar recíprocament els aranzels i altres drets sobre productes farmacèutics i ingredients farmacèutics actius (API).
- Dependència Estrangera i Marges Baixos: A causa de la ràpida deslocalització de la producció, només al voltant del 20% dels medicaments genèrics es fabriquen als Estats Units. Els medicaments genèrics representen aproximadament el 90% del total de receptes dispensades als EUA. Malgrat el seu volum, els genèrics generalment tenen marges de benefici baixos.
- Benefici per al Consumidor: A canvi de la importació de genèrics pràcticament lliure d'aranzels, els consumidors nord-americans s'han beneficiat dels preus dels medicaments genèrics que són els més baixos entre els països parells.
- Fonts d'Importació: La majoria dels genèrics importats provenen de fabricants indis i europeus (per exemple, més del 60% del volum de medicaments orals genèrics prové de l'Índia).
Riscos dels Aranzels i Inefectivitat Política
- Sensibilitat dels Genèrics: Els mercats de genèrics són més sensibles als aranzels que els productes de marca a causa dels seus marges baixos, l'alta competència i la dependència de la importació d'API.
- Incentiu a la Interrupció del Subministrament: Els fabricants de genèrics tenen una capacitat limitada per traslladar els costos addicionals als pagadors i consumidors. Les normes estatutàries (com les de Medicaid i Medicare que requereixen rebaixes si els augments de preus superen la inflació) i els contractes plurianuals limiten la seva flexibilitat. En aquest context, l'aplicació d'aranzels proporcionaria als fabricants un incentiu per reduir o interrompre la venda de productes en lloc d'absorbir-ne el cost total.
- Augment de Costos i Escassetat: La conseqüència probable de la interrupció del subministrament i la reducció de la competència (a mesura que els fabricants més petits i dependents de les importacions surtin del mercat) seria un augment dels costos per als pagadors públics i un major risc d'escassetat de medicaments. L'escassetat de genèrics s'ha associat amb preus més alts per a teràpies alternatives, i l'escassetat nacional de norepinefrina (un medicament essencial) es va associar amb un augment de la mortalitat.
- Inefectivitat per a la Seguretat Nacional: Els aranzels amplis sobre genèrics són "improbables" d'assolir l'objectiu polític de salvaguardar la seguretat nacional. Les inversions de capital en la fabricació domèstica requereixen anys de planificació i generalment prioritzen els productes d'alt marge, no els medicaments genèrics de baix cost.
- Perjudici als Aliats: L'imposició d'aranzels als fabricants indis i europeus (que ja estan treballant independentment per reduir la dependència d'API de la Xina) reduiria la seva capacitat d'invertir en proveïdors d'API alternatius. A més, les accions aranzelàries recíproques dels socis comercials podrien soscavar la competitivitat internacional dels fabricants de genèrics dels EUA.
Propostes de Política i Recomanacions
Els autors creuen que calen diversos canvis urgents a la política proposada per protegir l'accés als medicaments genèrics.
- Exclusió o Gradualitat: La millor solució seria excloure tots els medicaments genèrics dels aranzels. Si això no és políticament viable, l'administració podria introduir gradualment aranzels selectius només sobre genèrics procedents de països específics que es consideri que plantegen riscos geopolítics, evitant així commocions en el subministrament. Aquesta política s'hauria d'harmonitzar amb els socis comercials clau (Europa i l'Índia) per diversificar els proveïdors d'API.
- Mecanismes Directes de Suport al Mercat: En lloc d'aranzels, l'autoritat de la Secció 232 es podria utilitzar millor per a mecanismes polítics més directes per estimular els mercats de genèrics. Això inclouria ajuts i incentius fiscals per a la creació de capacitat de fabricació de genèrics domèstica.
- Reserves Nacionals: S'haurien de crear reserves nacionals per a medicaments essencials i els API necessaris per a la seva producció.
- Monitorització i Termini: Qualsevol aranzel farmacèutic hauria de tenir un termini limitat i requerir un seguiment estret dels resultats clau (competència de mercat, preus i disponibilitat de medicaments) per garantir que la política comercial futura es basi en evidència empírica.