Los tratamientos oncológicos: sus elevados precios son un grave problema para los ciudadanos
Aquest article aborda la problemàtica creixent dels preus exorbitants dels medicaments oncològics i les seves profundes implicacions per a l'accés dels pacients i la sostenibilitat dels sistemes sanitaris.
1. El Problema Central: Els Preus Elevats i el Gast Sanitària
- Increment de la despesa: S'espera que la despesa sanitària mundial en medicaments oncològics arribi als 400.000 milions de dòlars el 2028, un augment significatiu respecte als 250.000 milions actuals. Aquest creixement és el principal motor de l'augment de la despesa farmacèutica hospitalària.
- Obstacle per a l'accés: L'elevadíssim preu d'aquests medicaments constitueix un obstacle important per a l'accés dels pacients que els necessiten.
2. Polèmica Recent amb les Asseguradores Privades (Març de 2025)
- Denúncies d'oncòlegs: Diversos oncòlegs van denunciar pressions de companyies privades d'assegurances per no receptar fàrmacs cars contra el càncer.
- Llibertat de prescripció i accés: El focus crític d'aquestes notícies se centrava en garantir la lliure prescripció dels professionals i l'accés dels pacients a tots els tractaments eficaços i segurs.
- Pressions a pacients de Muface: Pacients oncològics assegurats per Muface (mutualitat de funcionaris) que havien optat per la sanitat privada eren presumptament pressionats per les asseguradores per canviar-se a la sanitat pública per rebre tractaments de preu elevat.
- Declaració de la SEOM: La Societat Espanyola d'Oncologia Mèdica (SEOM) va percebre una manca de transparència en el procés d'autorització de fàrmacs en la pràctica privada, on la decisió de prescripció no sempre depenia del facultatiu, sinó d'assessors oncològics externs i de l'asseguradora, que, de vegades, no autoritzaven tractaments aprovats per guies internacionals i autoritats sanitàries, al·legant problemes de cost-efectivitat. La SEOM va manifestar el seu compromís amb la defensa de la llibertat de prescripció dels oncòlegs i el dret dels pacients al millor tractament.
- Rol d'Atrys Health-Bienzobas: Aquesta empresa, que administrava tractaments oncològics per a algunes asseguradores, tenia com a objectiu reduir costos. S'informava que els metges havien de demanar autorització a l'assessor oncològic d'Atrys, i l'empresa podia retardar l'autorització o recomanar teràpies alternatives més barates. Atrys, per la seva banda, defensava que la seva assessoria seguia guies clíniques i informes de posicionament terapèutic, buscant un ús racional del medicament al menor cost possible.
- Rebuig de les associacions de pacients: Associacions com l'Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) i el Grup Espanyol de Pacients amb Càncer (GEPAC) van rebutjar qualsevol limitació d'accés a tractaments per part de les asseguradores privades.
- El Secretari d'Estat de Sanitat va recordar que les asseguradores privades de Muface ja realitzaven pràctiques de "selecció de riscos" per derivar pacients a la sanitat pública.
- Frau ètic: Es considera inacceptable que una asseguradora privada negui un tractament eficaç i encara més greu i èticament manifestament inacceptable animar pacients a anar a la sanitat pública pel preu elevat dels fàrmacs. Aquesta "estratègia" de derivació és qualificada d'evident frau. No obstant això, es reconeix que, a igual eficàcia, és legítim (i obligat) triar el tractament menys car.
3. Qüestions Crucials No Abordades en el Debat L'article destaca que el debat omet dos temes fonamentals:
- Eficàcia real dels nous tractaments: Assegurar que els nous tractaments contra el càncer són realment eficaços i evitar la sobreprescripció.
- Diversos estudis (BMJ 2024, Davis C et al., N. Grössmann N et al., Prescrire) mostren que un percentatge significatiu de medicaments oncològics aprovats no aporten beneficis addicionals a les teràpies existents, no milloren la supervivència ni la qualitat de vida, i estan pobrament avaluats amb beneficis clínics modestos.
- Preus elevats de les farmacèutiques: Analitzar per què les empreses farmacèutiques exigeixen preus tan elevats.
- La narrativa de la indústria que els preus alts són necessaris per pagar la innovació és falsa.
- Estudis com el del BMJ i Prescrire revelen que les empreses cobreixen els costos de R+D en només 3 anys (tot i tenir 20 anys de monopoli) i obtenen guanys molt superiors a la inversió.
- L'informe Maloney del Congrés dels EUA va corroborar que els preus es fixen per maximitzar guanys, no per costos de R+D o valor terapèutic, i que les grans companyies gasten més en pagaments a accionistes i directius, i en màrqueting, que en R+D. Molts nous tractaments es basen en descobriments finançats públicament.
4. Situació de la Despesa Farmacèutica Oncològica a Espanya
- L'informe del Ministeri de Sanitat de 2022 (2016-2021) mostra que el preu mitjà d'un medicament oncològic era 15 vegades superior al preu mitjà de la resta de fàrmacs finançats.
- La despesa en oncologia ha augmentat del 11,2% al 17% del total de la despesa farmacèutica pública entre 2016 i 2021, passant de 1.600 a 3.110 milions d'euros.
- Es projecta que el 2024, la despesa podria arribar als 5.000 milions d'euros, representant un 20% del total.
5. Conclusions i Recomanacions Polítiques L'article subratlla la necessitat urgent d'abordar l'increment insostenible de la despesa per assegurar la supervivència del sistema sanitari públic.
- Preus justos: El Ministeri de Sanitat i les Comunitats Autònomes han d'aconseguir preus justos per als medicaments (cobrint costos de fabricació, R+D i un benefici industrial mitjà). Això podria reduir la despesa actual a la meitat.
- Beneficis dels preus justos:
- Llibertat de prescripció per als oncòlegs basada en l'evidència.
- Accés universal dels pacients als millors tractaments sense cost directe.
- Evitar la sobreprescripció i l'acarnissament terapèutic.
- Alliberar més de 2.000 milions d'euros anuals per millorar l'atenció als pacients i reduir llistes d'espera.
- Acció política: És crucial introduir aquest debat a nivell social i polític a Espanya i a la UE, centrant-se en la importància dels preus justos.
A mode de conclusió, l'article destaca quatre trets fonamentals:
- Els preus alts injustificats dels medicaments oncològics són un problema greu que s'agreujarà.
- És imprescindible actuar sobre el model actual de patents i preus, garantint un preu just i raonable.
- És clau establir mecanismes d'avaluació exigents i rigorosos per evitar la sobreprescripció i la indicació inadequada de fàrmacs.
- Les estratègies de les asseguradores privades per a la derivació i selecció de riscos són èticament inacceptables i tenen un impacte negatiu en la qualitat de l'atenció.