03 de setembre 2025

La regulació del capital privat al sector salut

Regulating Private Equity in Health Care — The Massachusetts Model 

L'article "Regulating Private Equity in Health Care — The Massachusetts Model" resumeix la legislació de Massachusetts, coneguda com a House Bill (HB) 5159, que va ser signada pel governador Maura Healey el 8 de gener de 2025. Aquesta legislació és considerada la més àmplia als Estats Units per limitar la influència del capital privat (PE) en la salut.

La iniciativa d'aquesta llei va sorgir arran del col·lapse del sistema Steward Health Care, propietat d'una empresa de capital privat i un fons d'inversió immobiliària (REIT), que va posar al descobert les deficiències en la regulació hospitalària.

Les disposicions clau de la llei de Massachusetts es divideixen en tres categories principals:

  1. Requisits de divulgació o notificació:

    • Les organitzacions proveïdores de serveis de salut han de revelar els seus actius, inversors, gestió i informació financera auditada al Centre d'Informació i Anàlisi de Salut de l'estat. L'incompliment pot comportar multes de 25.000 dòlars per setmana.
    • Les organitzacions també han de notificar a la Comissió de Política Sanitària (HPC) amb almenys 60 dies d'antelació qualsevol "transacció de canvi material", que inclou fusions, adquisicions, vendes, transferències d'actius i canvis de propietat o control, com les vendes i arrendaments posteriors (sale-leaseback) típics dels acords de PE.
    • Tot i que l'HPC no pot bloquejar directament les transaccions, pot remetre les seves preocupacions a altres agències amb autoritat d'execució, com el fiscal general o el Departament de Salut Pública. L'HPC també celebra audiències públiques anuals sobre les tendències de costos i pot convocar participants en acords de PE com a testimonis.
  2. Limitacions de certes transaccions financeres problemàtiques:

    • La llei prohibeix al Departament de Salut Pública llicenciar qualsevol hospital d'atenció aguda el campus principal del qual sigui adquirit per un REIT mitjançant un acord de venda amb arrendament posterior (sale-leaseback). Aquests acords, sovint estructurats com a "triple net leases", fan que els hospitals siguin responsables de la renda, els serveis públics i despeses addicionals com assegurances, manteniment i impostos. Aquestes càrregues de pagament van ser una causa important de la fallida dels hospitals Steward.
    • Es requereix que els creditors notifiquin a l'estat abans de reprendre instal·lacions o equips utilitzats com a garantia per a préstecs a organitzacions sanitàries. La pèrdua d'equips mèdics hauria provocat l'ajornament de procediments quirúrgics a les instal·lacions de Steward i fins i tot podria haver contribuït a la mort d'almenys un pacient.
  3. Augment de la responsabilitat dels inversors per activitats fraudulentes:

    • La legislació augmenta la possible responsabilitat dels inversors per les violacions de la Llei de Reclamacions Falses de la Commonwealth per part de les seves instal·lacions sanitàries, que aborda la facturació fraudulenta de serveis sanitaris. Si els inversors són conscients d'aquests abusos, han de notificar-los en un termini de 60 dies o s'enfrontaran a sancions econòmiques.

Tot i els seus punts forts, l'HB 5159 presenta algunes llacunes:

  • No atorga autoritat formal per denegar l'aprovació a les inversions de PE proposades, requerint accions legals per bloquejar-les.
  • No restringeix específicament la capacitat dels inversors laics (com les empreses de PE) per controlar la pràctica de la medicina, una qüestió que molts estats aborden amb lleis de "Corporate Practice of Medicine" (CPOM).
  • No restringeix la quantitat de diners que les instal·lacions de propietat de PE poden demanar prestats.
  • No va incloure una disposició per prohibir que les empreses de PE posseeixin organitzacions sanitàries vulnerables, com els hospitals de xarxa de seguretat.

Comparativament, la llei de Massachusetts és més rigorosa que la d'altres estats en termes de detalls exigits, sancions per falta de divulgació i provisions per a audiències públiques. Cap altre estat ha adoptat les prohibicions úniques de Massachusetts sobre la llicència d'organitzacions sanitàries que han venut les seves instal·lacions a REITs, ni requereix la notificació prèvia de la recuperació d'actius per part dels prestadors.

Malgrat les llacunes, els estatuts actuals de Massachusetts per frenar la influència del PE en la salut es consideren els més estrictes del país. S'espera veure si les empreses de PE eviten Massachusetts en el futur o si es comporten de manera diferent allà en comparació amb altres estats. Diversos estats ja tenen legislació pendent similar a la de Massachusetts.


Cindy Sherman