12 d’agost 2025

Els preus dels medicaments

European Medicines Pricing and Reimbursement: Now and the future

Llibre resumit amb IA.

El llibre "European Medicines Pricing and Reimbursement: Now and the future", editat per Martina Garau i Jorge Mestre-Ferrandiz, és una guia no tècnica que il·lumina els desenvolupaments recents en els cinc mercats farmacèutics europeus més importants: França, Alemanya, el Regne Unit, Itàlia i Espanya.

Propòsit i Abast del Llibre:

  • Explicació de Polítiques: El llibre explica de manera clara les polítiques reguladores farmacèutiques sobre preus i reemborsament (P&R) i els seus efectes.
  • Anàlisi del Mercat Actual: Cada capítol ofereix una visió general del mercat actual del país, incloent els objectius, l'eficàcia, els mercats locals, els marcs reguladors i la política.
  • Prediccions Futures: També proporciona prediccions per a la pròxima dècada en aquests mercats.
  • Comprensió de Mesures Reguladores: L'objectiu és comprendre i discutir la combinació de mesures reguladores introduïdes pels responsables polítics nacionals per assolir els seus objectius, i determinar com aquestes polítiques han configurat i influenciat les característiques i el funcionament dels mercats farmacèutics nacionals.
  • Equilibri d'Objectius: Aborda la tasca complexa de millorar el marc regulador, que requereix assolir diversos objectius (a vegades contradictoris), com la contenció de costos a causa de l'augment de la despesa sanitària, permetre l'accés dels pacients a tractaments d'alta qualitat i promoure una indústria farmacèutica innovadora. Els estats membres adopten enfocaments diferents per equilibrar aquests objectius, reflectint les seves prioritats nacionals i les característiques dels seus sistemes sanitaris.

Públic Objectiu: El llibre és valuós per a un ampli ventall de professionals i estudiants, incloent executius farmacèutics (màrqueting, accés al mercat i preus), economistes de la salut, assessors governamentals, consultors d'afers públics, responsables de polítiques públiques (ministeris de salut i finances), gestors de serveis sanitaris hospitalaris, acadèmics, mitjans de comunicació i estudiants de grau i postgrau en economia de la salut, política sanitària, economia farmacèutica i gestió sanitària.

Temes i Polítiques Clau Tractades:

El llibre distingeix entre la regulació de l'oferta i la de la demanda per ressaltar l'impacte de les diferents polítiques sobre la despesa farmacèutica.

  • Polítiques d'Oferta: S'han introduït nombroses mesures reguladores amb l'objectiu de reduir o contenir els preus dels medicaments.

    • Acords de Preu-Volum: Per exemple, a França, el Comitè Econòmic de Productes Sanitaris negocia el preu basant-se en l'avaluació clínica, el volum de vendes, els preus internacionals i objectius macroeconòmics. Itàlia i Espanya també utilitzen un enfocament producte per producte.
    • Retallades de Preus i Congelacions Obligatòries: El Regne Unit va imposar una retallada de preus del 7% en els productes de marca el 2005. Alemanya va imposar una congelació de preus durant dos anys, i Espanya una reducció del 4,2% el 2005 per a productes amb més d'un any al mercat.
    • Preus de Referència Internacionals: S'utilitza formalment en alguns països i informalment en altres, basant-se en una mitjana de preus en un conjunt de països.
    • Preus de Referència Dins dels Mercats Nacionals: Tots els països estudiats excepte el Regne Unit tenen un sistema de preus de referència per contenir els preus dels medicaments. Els mètodes de càlcul varien, així com els nivells d'equivalència (química, farmacològica, terapèutica).
    • Regulació de la Taxa de Rendiment: Principalment utilitzada al Regne Unit (Pharmaceutical Price Regulation Scheme - PPRS), que estableix un objectiu de retorn del 21% sobre el capital emprat per a les empreses i permet despeses de R+D i promoció de vendes.
  • Règims de Reemborsament: Aquests també poden afectar la utilització.

    • Llistes Positives i Negatives: Tots els països tenen formularis nacionals que llisten els productes que s'han de considerar o no per al reemborsament, tot i que la seva implementació varia.
    • Avaluacions Econòmiques: Es preveu que guanyin importància com a eina per al reemborsament condicional. Al Regne Unit, organismes com el NICE ja avaluen sistemàticament la rendibilitat de les tecnologies sanitàries. En altres mercats, la rendibilitat jugarà un paper creixent en el futur.
  • Polítiques de la Demanda: S'han implementat diverses opcions polítiques per controlar els volums de productes sanitaris, dirigides a prescriptors, dispensadors i pacients.

    • Prescriptors: Incentius financers i no financers per fomentar un ús més eficient dels recursos (e.g., pressupostos de prescripció, esquemes d'incentius, guies de pràctica clínica al Regne Unit).
    • Dispensadors: Incentius per als farmacèutics per dispensar genèrics (e.g., al Regne Unit, els farmacèutics compren genèrics amb descompte i són reemborsats a una tarifa fixa, capturant els estalvis per al NHS).
    • Elecció del Pacient: Polítiques de copagament (taxa fixa per recepta o proporció del preu de venda al públic) per fomentar un patró de consum eficient i una cultura de responsabilitat (e.g., sistema de copagament a França basat en la classificació del producte).

Tendències Futures en Polítiques de P&R:

  • Avaluació de Tecnologies Sanitàries (HTA): Un element comú en tots els països és la implementació d'un mètode estandarditzat i exhaustiu per mesurar la innovació i identificar diferències valuoses. Es preveu que el paper de l'HTA augmenti en els acords nacionals de P&R, tot i que la seva incorporació als marcs reguladors actuals variarà.
    • A França, les avaluacions econòmiques no es tenen en compte explícitament, però s'utilitzaran cada vegada més en les negociacions de preus.
    • A Alemanya, si s'amplia el sistema de preus de referència, l'HTA s'utilitzarà per proporcionar recomanacions sobre els preus de referència dels grups de medicaments.
    • A Itàlia, les avaluacions econòmiques incloses en els dossiers de les empreses tindran una influència creixent en les decisions de preu i reemborsament.
    • A Espanya, és probable que els processos de P&R incorporin avaluacions econòmiques, possiblement a través d'agències regionals ja establertes.
    • Al Regne Unit, on l'anàlisi de cost-eficàcia ja s'utilitza explícitament, l'atenció se centrarà en millorar els processos existents i reduir els temps de decisió.
  • Despesa Sanitària: S'espera que el creixement de la despesa sanitària al Regne Unit es redueixi significativament a partir del 2008, augmentant la pressió pressupostària.
  • Genèrics: Es preveu que el sistema de preus de referència a Alemanya cobreixi gairebé tot el mercat farmacèutic, i els sistemes sanitaris estaran més integrats.
  • Reformes a Espanya: S'està discutint una reforma de la Llei del Medicament que podria implicar una reducció del 20% dels preus de medicaments sense genèrics al mercat espanyol (però sí en altres països de la UE), la imposició d'un impost sobre les vendes i la prohibició explícita dels descomptes.

En resum, el llibre ofereix una anàlisi detallada i actualitzada dels complexos marcs reguladors de preus i reemborsament en els principals mercats farmacèutics europeus, identificant reptes comuns, diverses estratègies nacionals i tendències futures clau en un context de contenció de costos i promoció de la innovació.