27 d’agost 2025

Els fonaments de la corrupció empresarial

The Dark Pattern: The Hidden Dynamics of Corporate Scandals 

"The Dark Pattern: The Hidden Dynamics of Corporate Scandals" és un llibre escrit per Guido Palazzo i Ulrich Hoffrage que explora per què persones generalment bones o, si més no, mitjanes, acaben fent coses dolentes en organitzacions. El llibre s'allunya de la narrativa popular dels "mals elements" (bad apples) per explicar els escàndols corporatius, argumentant que el context pot ser més poderós que la raó, els valors o les millors intencions.

Aquí teniu un resum detallat del llibre:

Tesis Central i Conceptes Clau

  • La Tesi del "Barril Podrit": Els autors sostenen que el problema no és necessàriament el "mal element" sinó el "barril" sencer, és a dir, el context organitzacional que propicia el mal comportament. Molts escàndols no són causats per psicòpates o criminals innats, sinó per persones normals que, sota certes circumstàncies, menteixen, enganyen, intimiden o cometen frau.
  • Ceguesa Ètica (Ethical Blindness): Aquest és un concepte central desenvolupat pels autors. Descriu un estat en què les persones es desvien dels seus propis valors o principis sense adonar-se'n. És un estat temporal i lligat al context, que fa que les qüestions ètiques desapareguin del seu radar quan prenen decisions.
  • La Construcció de la Realitat: La percepció de la realitat no és objectiva, sinó una construcció activa influenciada per "marcs" (frames). Aquests marcs filtren la informació i limiten la nostra perspectiva, creant "punts cecs". Això pot fer que un comportament que un observador extern veu com immoral o irracional, sigui percebut com a racional i correcte des de dins de l'organització.
    • Confabulació: La ment humana pot "inventar" detalls o narratives coherents per resoldre la dissonància cognitiva, fent que les persones creguin les seves pròpies mentides o interpretacions distorsionades de la realitat, fins i tot si els fets les contradiuen.
  • Desconnexió Moral (Moral Disengagement): Per viure amb conflictes morals derivats de les seves accions, les persones utilitzen mecanismes psicològics per distanciar-se. Aquests inclouen:
    • Justificació moral: Veure el comportament poc ètic com a justificat moralment.
    • Etiquetatge eufemístic: Usar un llenguatge que fa que el comportament nociu sembli acceptable o menys responsable (ex: "comptabilitat creativa" per evasió fiscal).
    • Comparació avantatjosa: Contrastar el propi comportament amb un de pitjor per trivialitzar-lo.
    • Minimització, ignorància o tergiversació de les conseqüències: Ignorar o reinterpretar el dany causat.
    • Desplaçament de la responsabilitat: Atribuir la responsabilitat a una autoritat superior que va donar l'ordre.
    • Difusió de la responsabilitat: En grups grans, la responsabilitat es dilueix, fent que ningú se senti plenament responsable.
    • Culpar la víctima: Justificar les accions dient que la víctima s'ho va buscar.
    • Deshumanització: Veure les víctimes com a objectes o animals, facilitant el dany (ex: "rates" o "paneroles"). Aquests mecanismes ajuden a les persones a mantenir una imatge positiva de si mateixes tot i actuar de manera no ètica, portant a la rutinización del mal comportament.

El Patró Fosc (The Dark Pattern): Els Nou Pilars

Els autors presenten nou "blocs de construcció" que, tot i ser neutrals per se, poden ser mal utilitzats per crear un context tòxic que condueix al desastre moral i legal.

  1. Ideologia Rígida: Un sistema de creences compartit que restringeix la visió dels que prenen decisions, fent-los perdre de vista les dimensions ètiques (ex: l'obsessió per la maximització del valor per a l'accionista).
  2. Lideratge Tòxic: Lideratges narcisistes, maquiavèl·lics o psicopàtics que abusen del seu poder, creant por i impulsant el mal comportament per ordres directes, exemple o incentius.
  3. Llenguatge Manipulador: L'ús de llenguatge (ex: llenguatge de guerra, eufemismes, llenguatge de culte) que restringeix la percepció, influeix en els judicis i normalitza el comportament nociu.
  4. Objectius Corruptors (Corrupting Goals): Objectius poc realistes o massa estrictes que desvien l'atenció i obliguen les persones a utilitzar mitjans no ètics per assolir-los.
  5. Incentius Destructius: Sistemes d'incentius que fomenten la competència agressiva, la visió de túnel i l'egoisme, fins i tot a costa de l'ètica (ex: "rank-and-yank").
  6. Regles Ambígues: Crear una "zona grisa" on les regles formals i les pràctiques informals es contradiuen, fent que les persones puguin desconnectar moralment.
  7. Injustícia Percebuda: La sensació que es rep un tracte injust pot portar les persones a trencar regles per "restaurar la justícia" o simplement desconnectar-se.
  8. Grups Perillosos: Grups que obliguen els individus a la conformitat, fomenten l'agressió contra altres o pressionen aquells que volen parlar.
  9. Pendent Lliscant (Slippery Slope): Un procés gradual on les petites transgressions ètiques fan que les transgressions futures, més grans, semblin més acceptables, fins que el comportament poc ètic esdevé un hàbit inconscient.

Escàndols Analitzats (Estudis de Cas)

El llibre il·lustra el patró fosc a través de l'anàlisi de set escàndols corporatius notables:

  • Theranos: Elizabeth Holmes va crear una cultura de secretisme, por i objectius corruptors, fomentant el "fake it till you make it" en la seva empresa de diagnòstic de sang, que va resultar ser un engany massiu.
  • Uber: Travis Kalanick va fomentar una cultura agressiva impulsada per una ideologia rígida de "guanyador s'ho emporta tot", amb objectius corruptors, incentius destructius i un llenguatge manipulador de "guerra" contra la competència i els reguladors.
  • Wells Fargo: La pressió per assolir objectius de venda "Gr-Eight" poc realistes va portar a la creació massiva de comptes falsos per part de milers d'empleats. El lideratge tòxic, els incentius destructius i el llenguatge manipulador van normalitzar el frau.
  • France Télécom: La privatització i els objectius de reducció de personal poc realistes (22.000 sortides voluntàries) van generar un ambient de terror, assetjament i suïcidis massius entre els empleats, impulsat per un lideratge tòxic i un llenguatge manipulador.
  • Boeing: La fusió amb McDonnell Douglas va introduir una ideologia rígida de maximització del valor per a l'accionista, prioritzant la retallada de costos sobre la seguretat. El lideratge tòxic, els incentius destructius i les regles ambígues van portar a errors de disseny i retallades en la formació que van culminar en dos accidents mortals del 737 MAX.
  • Volkswagen: L'objectiu ambiciós de superar Toyota i la pressió per complir les estrictes regulacions d'emissions van portar els enginyers a manipular el software dels vehicles, facilitat per un lideratge tòxic, regles ambígues i una percepció d'injustícia davant les regulacions dels EUA.
  • Foxconn: L'empresa va ser el centre d'una sèrie de suïcidis a causa de les dures condicions laborals. El llibre mostra com una ideologia rígida de reducció de costos, un lideratge tòxic, objectius corruptors i incentius destructius van deshumanitzar els treballadors, fragmentant-los i aïllant-los en una "màquina" productiva.

El Patró Lluent (The Bright Pattern): Nou Antídots

El llibre no només diagnostica els problemes, sinó que també proposa solucions, un "patró lluent" que pot ajudar les organitzacions a construir una cultura èticament robusta.

  1. Responsabilitat Holística: Passar de la maximització del valor per a l'accionista a una visió més àmplia de responsabilitats (persones, planeta, profit), gestionant expectatives de múltiples stakeholders.
  2. Cultura del "Speak-Up": Fomentar un entorn psicològicament segur on qualsevol persona pugui expressar preocupacions morals sense por a represàlies. Això requereix formació per a líders per saber escoltar i per a empleats per saber parlar.
  3. Normalització de les Converses Morals: Integrar l'ètica en les discussions diàries de l'organització i en la comunicació dels líders, utilitzant un vocabulari moral obertament.
  4. Objectius d'Integritat: Establir objectius d'aprenentatge en lloc de només objectius de resultats. Aquests objectius han de tenir un límit moral clar i permetre el dret a fallar per aprendre.
  5. Incentius Constructius: Crear sistemes d'incentius que fomentin la col·laboració i el benestar dels empleats, alineats amb els valors a llarg termini de l'empresa, en lloc de la competència destructiva.
  6. Claredat Moral: Reduir l'ambigüitat "dolenta" (conflicte entre regles formals i pràctiques informals) i proporcionar un marc clar per a la presa de decisions ètiques, fins i tot en situacions de dilema.
  7. Equitat Organitzacional: Promoure la justícia distributiva (distribució de recursos, recompenses), la justícia processal (transparència dels processos) i la justícia interaccional (tracte respectuós i digne).
  8. "Upstanders" Coratjosos: Capacitar les persones per no ser espectadors passius davant la injustícia i intervenir activament. Això implica entrenament per crear guions morals i cercar aliances.
  9. Cercle Virtuós: Animar les persones a anticipar les conseqüències de les seves decisions i a mantenir-se fidels als seus principis des del principi, convertint cada pas en una reafirmació de la integritat.

Després de la Caiguda (Post-Scandal Management)

El llibre conclou subratllant la importància d'una gestió post-escàndol adequada, que sovint és ignorada.

  • Mirar enrere i curar-se: En lloc de negar el passat i tornar al "business as usual", les organitzacions han de passar per un període de dol col·lectiu i introspecció. Han de crear una narrativa precisa i transparent del que va fallar per permetre la curació moral i reconstruir la confiança.
  • Ciències del Comportament al Centre: Les empreses han d'anar més enllà dels programes de compliment legalista i incorporar les ciències del comportament (psicologia, neurociència, economia conductual) per entendre i influenciar el comportament ètic. Novartis es presenta com un exemple d'aquesta aproximació, centrant-se en eliminar barreres, millorar habilitats i motivar els empleats.

En definitiva, "The Dark Pattern" és una anàlisi profunda de la psicologia darrere els escàndols corporatius, argumentant que els líders tenen una responsabilitat estesa per crear el context organitzacional on els seus empleats prenen decisions. El llibre és una crida a la "imaginació moral", a visualitzar les conseqüències del comportament i a no deixar-se endur per la "ceguesa ètica".